İSTANBULLULARA İYİ HABER! 91 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA METRO HATTI GELİYOR

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, bakanlık olarak İstanbul'da 91 kilometre metro hattının yapımını üstlendiklerini ifade etti…

İSTANBULLULARA İYİ HABER! 91 KİLOMETRE UZUNLUĞUNDA METRO HATTI GELİYOR
Yayın Tarihi: 22.11.2020 12:00:00

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonunda, milletvekillerinin sorularını yanıtladı.

Karaismailoğlu, ulaşım ve altyapı politikası kapsamında çevreci planlama yaptıklarını ifade ederek, fosil yakıt tüketmeyen elektrikli raylı sistemlere, yeni nesil yakıt politikalarına sahip araçlara, elektrikli araçlar ile şehir içi yürüme ve mikro mobil araçların kullanımının artırılmasına ağırlık verileceğini vurguladı.

Karaismailoğlu, ulaştırma ve lojistik master planı çalışmaları kapsamında demir yolunun payını ilk etapta yüzde 10'a çıkarmayı hedeflediklerini ifade ederek, bunun yanı sıra taşımacılık maliyetlerinin düşürülmesi için de çalıştıklarını ifade etti.

İstanbul'da 251 kilometre yapımı devam eden metro hattı olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, Ulaşım Master Planı çerçevesinde yapılan söz konusu hatların, İstanbul'u örümcek ağı gibi donattığını söyledi.

‘TAMAMEN TIKANMIŞ BİR İSTANBUL, KIPIRDAMAYAN BİR İSTANBUL’

İstanbul’da yapılan çalışmaların olmaması durumunda ne halde olabileceğimizi vurgulayan Karaismailoğlu, "Bir hayal edin bu yatırımların olmadığı. Marmaray yok. Avrasya Tüneli yok. Yavuz Selim Köprüsü yok. Kuzey Marmara Otoyolu yok. Tamamen tıkanmış bitmiş bir İstanbul kıpırdamayan bir İstanbul. Şuanda İstanbul'da 91 kilometre ulaştırma bakanlığı olarak metro hattı yapmaktayız. Niye yapıyorsunuz diye sayın vekil arkadaşımız söyledi. Ne yapacaktık hastaneye yolu yapma, hastaneye metroyu yapma...Ne olacak? Vatandaş hastaneye gitmesin mi? Tabi ki yapacaktık. Yapması gerekenler yapmadığı için yapıyoruz." dedi. 

Karaismailoğlu, Haydarpaşa Garı'nın kullanılmaması konusunda gelen şikayetlere de dikkat çekerek: "Haydarpaşa Garı, eski Türkiye'de kaldı. Yeni Türkiye'de Marmaray var. Marmaray'a Sirkeci'den Kadıköy'e, Ayrılıkçeşme'ye 5 dakikada gidebiliyorsunuz. Ayrılıkçeşme'den Kadıköy Kartal hattına binip Pendik Tavşantepe'ye kadar gidebiliyorsunuz. Pendik Tavşantepe'den önümüzdeki yıl Sabiha Gökçen Havalimanı'na kadar ulaşabileceksiniz. Hardarpaşa Garı'nda arkeolojik kazılar, Kurul denetiminde devam ediyor. Arkeolojik kazıların bitmesiyle burayı İstanbul'un hizmetine müze olarak sunacağız." dedi.

“YİD MODELİYLE YAPILAN PROJELER DAHA KISA SÜREDE BİTİYOR”

Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle alakalı eleştirilere değinen Karaismailoğlu, YİD modeliyle özel sektör dinamizmi, kamu deneyimi ve uluslararası finans kuruluşlarının mali desteğini bir araya getirerek risk paylaşımı yapıldığını aktardı.


Karaismailoğlu, YİD modeliyle yapılan projelerin daha kısa sürede bitirildiğini ifade ederek şunları aktardı:

"Yatırımın gerçekleştirilmesi ve işletme aşamalarında özel sektörün hızlı karar alma ve ileri teknolojiyi kullanma yeteneği kullanılmaktadır. Projelerin kısa sürede hayata geçirilmesiyle zaman tasarrufu, sürüş konforu, trafik güvenliği ve istihdam gibi sosyo-ekonomik etkilerle rekabet gücünün artırılması sağlanmaktadır. Garanti ödemelerinin, tüm dünyada olduğu gibi projelerin hayata geçirilmesi için finansal destek mekanizması olan hizmet bedeli ödemesi olarak değerlendirilmesi gerekmektedir. Bu projeler, işletme bitiminde her türlü bakımı yapılmış olarak kamuya devri yapılacağından, projenin kalan ekonomik ömrü boyunca elde edilecek gelirlerin, bütçeye dahil olması da en önemli avantaj olarak görülecektir."
Aydın-Denizli Otoyolu'nun yapım maliyetlerinin tamamen Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı uzmanları tarafından yapıldığını anlatan Karaismailoğlu, bu otoyolun yatırım maliyetinin 699 milyon avro olduğunu aktararak şunları ifade etti:

"Finans maliyeti 17 yılda 482 milyon avrodur. Yenileme ve ağır bakım maliyeti de 69 milyon avrodur. Bunların yapım, işletme ve finans maliyeti toplam 1 milyar 813 milyon liralık yatırım maliyeti ortaya çıkıyor. Bu işletme maliyetleri de kara yollarının benzer yaptığı işlerdeki işletme maliyetlerinden alınmıştır. Yine buradaki finans maliyeti de Dünya Bankasının en düşük kredilerinden hesaplanmıştır. 1 milyar 813 milyon avro maliyeti olan bir işin ihale bedeli de 1 milyar 549 milyon avrodur. Burası 3 yıl yapım 17 yıl işletme sonrasında tamamen kamuya devredilecektir."

“YAPTIĞIMIZ İŞLERDE VERİLEMEYECEK HİÇBİR HESABIMIZ YOK”

Karaismailoğlu, Avrasya Tüneli'nden şu andaki pandemi döneminde bile 45 bin araç geçtiğini belirterek, şunları söyledi:

"Hatta bunun 70 bini geçtiği günler olmuştur. Normal garanti verilen sayı 68 bindir. Biz, bu fizibiliteleri hazırladığımızda, bunlar daha işletmelerin ilk yılları, bu ilk yıllarda tabi ki garantilerin tamamını karşılayamayacaklar. Bunlar ortalama garantilerdir. Mutlaka bunlar zamanı geldiğinde tamamlanacaktır ama bu gibi projeler, 5 yıllık veya 10 yıllık projeler değil, yüzyıl, ikiyüz yıl memleketimize hizmet edecek projelerdir. İstanbul-İzmir Otoyolu, Orhangazi Köprüsü, 40 bin araç garantisi vermişiz, şu anda 36 bin araç geçiyor buradan. Yine birinci, ikinci ve üçüncü kesimde garantilerin üstüne çıkmışız. 4'üncü kesimde sadece yakın bir trafik var. Buradaki trafikleri ciddiye alalım. Biz bu İstanbul-İzmir Otoyolu'nu yapmasaydık, 8,5 saatte gidilen yol ,11-12 saatlere çıkacaktı. Eleştirilerinize açığız, tabi ki sizin görüşlerinize ihtiyacımız var. Bunları da değerlendirmemiz gerekiyor ama her şeye bu kadar çalışan arkadaşımız var. Arkamızda 400 bin kişinin sorumluluğu var. Biraz da moral motivasyon istiyor bu arkadaşlar. Yaptığımız işlerde verilemeyecek hiçbir hesabımız yok. Yine burada arkadaşlarımız, Sayıştay sorgularından bahsediyor. Sayıştay bir bulgudur. Bu bulgular, bize gelecek. Biz, bunların hepsine cevabımızı vereceğiz. O zaman bunları konuşuruz. Sadece bir dosya incelenmiş ve bir bulgu bulunmuş. Buradaki süreç de devam etmektedir."
Karaismailoğlu, 18 yılda toplam 910 milyar liralık yatırım yapıldığını söyleyerek, bunun sadece yüzde 18'inin Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle yapıldığını dile getirip, "Yüzyıla sığamayacak işleri, 18 yılda nasıl yapacaktık? Sadece yüzde 18'ini KÖİ modeliyle yaptık. Diğerlerini de öz bütçeden yaptık. Para olsaydı hepsini öz bütçeden yapardık. Tüm projelerimizi, Bolu Dağı'ndaki proje gibi yabancı firmaları mı bekleyecektik?" dedi.

"TÜRKİYE DOĞU-BATI AKSINDA KARA BAĞLANTISI İLE KUZEY-GÜNEY AKSINDA DENİZ BAĞLANTISIYLA STRATEJİK BİR KONUMDA”

Lojistik alanında, ülkenin ciddi bir coğrafi avantaja sahip olduğunu belirten Karaismailoğlu, şunları ifade etti:

"Biz Türkiye'nin sadece 5-10 yılını değil, değişen dünyanın ekonomik hareketlerine uygun bir şekilde, 50-100 yıllık kaderini belirleyecek atılımları yapıyoruz. Bu anlamda özellikle dünyada güçlenen kuzey-güney ekonomik koridorları ve büyüyen doğu-batı aksında orta koridor ülkemiz için çok önemli. Dünyadaki yük akışının yüzde 90'ı deniz yoluyla gerçekleştirilmektedir.

2020 yılında 12 milyon ton yük hareketi varken, 2030'da 25 milyon ton, 2050'de 95 milyon ton, 2100'de 150 milyon ton yük hareketinin olacağı lojistik master plan kapsamında hesaplanmıştır. Bu açıdan Asya, Avrupa ve Afrika arasındaki koridorlarda, Ege, Karadeniz ve Hazar çok daha fazla önem arz etmektedir. Doğu-Batı aksında kara bağlantısı ile kuzey-güney aksında deniz bağlantısıyla Türkiye bu açıdan çok stratejik bir konumda bulunmaktadır.”




HABERİ PAYLAŞ

 
 
 


ÇOK TIKLANANLAR